Hlavné jedlá · Šaláty · Všetky recepty

Arabský šalát Tabbouleh

Bulgur sa v niektorých zoznamoch nachádza medzi nepovolenými potravinami. Ak ma sledujete už dlhšie, viete, že ja sa moc zoznamov nedržím. Samozrejme nehovorím to pre tých, ktorý s HIT iba začínajú! Aj ja som sa zo začiatku orientovala zoznamami, no teraz do svojho jedálnička zaraďujem aj potraviny, ktoré sú často medzi tzv. nepovolenými a pritom sú napríklad protizápalové alebo vyslovene prospešné pre naše zdravie (pohánka, škorica a pod.).
Bulgur je diskutabilný iba z jedného hľadiska a to z hľadiska pšenice alebo teda lepku. Ak však problém s lepkom nemáte môžete siahnuť po špaldovom bulgure a vyhnete sa tak pšenici, ktorú v dnešnej dobe konzumuje čím ďalej tým menej ľudí.
Kedysi nebola pšenica takým strašiakom, priam naopak. Patrila na stôl bežného človeka ako voda. Naši prastarý otcovia ju pestovali, spracovávali a následne piekli chlebíky o akých sa nám dnes už možno ani nesníva.
Bohužiaľ dnešná pšenica je úplne odlišná. Je to najmä kvôli novým technikám, ktoré dokážu vyrobiť v nízkych nákladoch veľké množstvo rafinovanej pšenice. Pšeničná múka je ešte k tomu neprirodzene prifarbovaná, bielená a tým pádom oveľa menej výživná. Aj pre neceliatikov sa preto odporúča modifikovanú pšenicu zo svojho jedálnička vylúčiť.
Pri tomto recepte som namiesto klasického bulguru použila špaldový. A tak som dvomi malými obmenami vytvorila skoro identický arabský šalát, zvaný Tabbouleh.


Potrebujeme:
150g špaldového bulguru
1 malú fialovú cibuľu
2 stredne veľké uhorky
8-10 žltých cherry paradajok
za malú hrsť mäty a petržlenovej vňate
kôru z polky chemicky neošetreného citróna*
himalájsku soľ
olivový olej

1. Bulgur prepláchneme a uvaríme v osolenej vode v pomere 1:2.
2. Medzitým si nadrobno nakrájame zeleninu. Uhorke vydlabene jadierka, aby nepustila príliš vodu. Pri paradajke by sa to malo tiež, avšak pri týchto malých cherry to nie je až taký problém. Snažíme sa všetku zeleninu nakrájať na rovnaké kúsky.
3. Keď bulgur trochu vychladne, zmiešame ho so zeleninou.
4. Pridáme natrhanú mätu, petržlenovú vňať a kôru z citróna.
5. Na záver ochutíme asi 2-3 PL olivového oleja. Prípadne podľa chuti dosolíme.

*Už som to na mojom blogu spomínala niekoľko krát, no opakovanie je matkou múdrosti. Citrónová kôra neobsahuje histamín, takže sa jej nemusíte báť. Treba ale dbať na bio kvalitu!


Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *