Domov ČlánkyCestovanie s HIT Dovolenka? Áno, prosím!

Dovolenka? Áno, prosím!

autor: hitjezdravozit 12. júna 2016

Myslím si, že všetci, čo máme HIT sme sa minimálne raz zamysleli nad tým, ako zvládneme stravovanie mimo domu, najmä ak sa jedná o dlhšie obdobie. V minulosti som vám ukázala ako to u mňa vyzerá, keď idem na kratšie cesty, no a v tomto článku by som vám rada priblížila celý jeden týždeň, ktorý som strávila na prekrásnej Mallorce 🙂 Boli sme vo vilke, takže varenie sme si zabezpečovali sami, čo je v našom prípade obrovskou výhodou. Úprimne povedaná, neviem si predstaviť All inclusive dovolenku s touto chorobou. Teda viem, s Daosinom 3x denne. To však nie je nič pre mňa. Daosin som so sebou samozrejme mala a klamala by som keby som povedala, že som ho pár krát nevyužila. No nie ráno, na obed, večer!

Kufor plný jedla

V prvom rade som si so sebou brala asi dve kilá jedla 😀 (kufor uniesol) 😉 V tom “baliacom” zhone som si to zabudla odfotiť, ale opíšem vám, čo tam nemohlo chýbať: jazmínová ryža, pšeno, ovsené vločky, chia semienka, himalájska soľ, kukuričné piškoty, 2-3 raw tyčinky, ryžové sucháre, špaldové cestoviny, špladovú múku a ryžovú múku + bezfosfátový prášok do pečiva (tie som nakoniec ani nevyužila) a plus som si upiekla cookies, môj obľúbený “cestovateľský” mrkvový koláč a slané pagáčiky.
Na prvý pohľad sa to zdá fakt veľa, no nebolo. Mrkvový koláč som si zabalila aj na cestu a zostalo mi z neho ešte asi na jeden deň, cookies som mala vrámci sladkosti asi 1 na každý deň (plus som si nechala pár ks na cestu späť) a slané pagáče sa tiež pojedli.
Múky s práškom do pečiva (a silikónové košíky na muffiny) som si brala v domnení, že si upečiem svoje pečivo. Raz som to aj vyskúšala, no keďže som nemala Fatru, nepodarili sa podľa mojich predstáv a tak som si povedala, že sa dá žiť aj bez pečiva 😉 Hlavne na dovolenke, kde je k dispozícii plno zeleniny, ovocia a moja milovaná jazmínová ryža, ktorú som si mohla spraviť kedykoľvek, keď som už nevedela nič iné vymyslieť.

Nebudem vám opisovať presný jedálniček každý jeden deň od rána do večera, to by bolo asi dosť zdĺhavé a nudné 😀 Vyberiem si jeden náhodný deň, aby ste predsa vedeli ako približne vyzeral a priblížim vám aj moje nákupy, niektoré ďalšie nápady na obedy i skúsenosti so “zakázanými” potravinami a Daosinom.

Nákupy

Nakupovala som prevažne ovocie a zeleninu. Už hneď prvé ráno sme išli na miestny trh, kde som si nakúpila mangá, jablká, granátové jalbko, marhule, figy, datle, červený melón, bataty, šalát, mrkvu, cukety, špargľu, artičoky, čerstvé bylinky v črepníku..

V supermarkete (majú tam Lidl a ešte jeden miestny obchod, ktorý mal i malé oddelenie zdravej výživy) som nakupovala minimum. Čo sa týka tej zdravej výživy, mali tam viac druhov múk, bezlaktózové mlieka, pšeno, červenú šošovicu, kus kus a podobné, no keďže viac menej všetko som z toho mala, nepotrebovala som to kupovať. Keď som sa doma balila, nemala som ani tušenie, že tu takéto niečo nájdem a nechcela som riskovať, preto som sa radšej zabezpečila. Je jasné, že som si nebrala kilo ryže a pol kila pšena 😛 Vymerala som si približné dávky, ktoré dokážem reálne za týždeň zjesť.

IMG_20160605_104259k IMG_20160606_115459k

Ukážka jedného môjho stravovacieho dňa

Raňajky: ovsená kaša s rôznymi obmenami (tú som mala každý deň ako aj doma, avšak robila som si ju s vodou – netreba sa toho báť, je vynikajúca aj takto!)

Desiata: ovocie (plus sem tam sucháre alebo prvý deň mrkvový koláč, ktorý mi zostal z domu)

Obed: mrkvové pšeno s tymianom

Olovrant: ovocie, raw tyčinka, cookies (skôr nejaká sladká drobnosť, keďže som bola prevažne vo vode alebo na slnku, nemala som až takú chuť do jedla ako doma, kde by som furt niečo jedla) 😀

IMG_20160607_185518kOd kedy mám HIT, červený melón som jedla prvý krát. Vyskytujú sa informácie, že by mohol byť nevhodný , mne nerobil žiadne problémy. (A nerobí mi ich doteraz – update po 3 rokoch). Viac sa dočítate aj v samostatnom článku venovanom tomuto úžasnému ovociu – TU.

Večera: ryža so špargľou a sezamovými semienkami

IMG-20160606-WA0030k

Ďalšie tipy na obed:

pečené bataty s tymianom, zemiaky, cuketa, miešaný šalátIMG_20160607_184130k

dusená cuketa s feniklom, artičoka + šalát s cuketou a feniklom
Pri tomto recepte som použila rovno dve zeleniny, ktoré som nikdy pred tým nejedla. Artičoky sú na Mallorce dosť typickou zeleninou a tak som ich chcela skúsiť. Prípravu i konzumáciu som si naštudovala, no buď nie dostatočne, alebo to bolo tým, že som nemala žiaden dip, do ktorého by som si listy namáčala ako by sa to podľa správnosti malo robiť. V každom prípade, nie sú zlé, no extra ma neohúrili.
Zato fenikel by som vedela jesť každý deň! Surový mi pripomína hašlerky 😛 Nabudúce z neho nastrúham trošku menej, pretože v šaláte dosť dominoval. Avšak dusený, v kombinácii s cuketou bol skvelý! A čo je hlavné, je nízkohistamínový (dokonca neviem, či nie protihistamínový) a pomáha pri plynatosti a tráviacich ťažkostiach.

Špaldové cestoviny so špargľou, cuketou a bylinkami (a vľavo je verzia pre vaše polovičky, ktoré netrpia HIT) 😉
Na záver obedov som sa rozhodla ukázať vám, že sa dá naraz a rýchlo variť aj pre histamnika aj pre nehistaminika. Cestoviny sme mali obaja rovnaké, no aby môj drahý nemusel jesť “len” cuketovo-špargľové (ktoré podotknem ja milujem!!), pripravila som mu trochu inú variantu. Keď sa špargľa s cuketou uvarili, odobrala som svoju časť a k ostatnej som ešte pridala nakrájané paradajky, bylinky a samozrejme na záver syr. Bolo to hotové raz dva a obaja sme boli spokojní 🙂

IMG_20160605_095303 Keďže sme mali priamo na dvore lemontree (citrónovník), často som si citrónom pokvapkala šalát a tak som vlastne zistila, že mi v takejto forme a v takomto množstve vôbec nevadí 🙂 Samozrejme od tohto viac bio asi neexistuje 😀 takže to neznamená, že aj v zime, dovážané, chemické citróny, sa budú správať pri HIT rovnako.

Obed s Daosinom:
Keďže som ooobrovský milovník rýb a morských príšeriek, nemohla som ich vynechať! Išla som na dovolenku s tým, že nebudem mať strach, dám si ich a všetko bude v poriadku. A tak aj bolo 😉 Síce som sa tesne pred obedom rozhodla dať si 2 Daosiny (istota je guľomet), no aspoň som mala pokoj na duši a vychutnala si čerstvé dary mora. Verím však, že pri tejto čerstvosti by mi nič nebolo ani bez Daosinu. Prvý krát som si dala pečené sardinky a krevety a druhý krát morského ostrieža. Kupovali sme ich úplne čerstvé a pripravovala som ich sama, takže aj z tohto hľadiska som mala istotu, že sa nemám čoho obávať. Odstup medzi týmito “zakázanými” jedlami som si dala 3 dni, aby náhodou nezaúčinkovalo aj to, že ich jem tesne po sebe deň za dňom.

IMG_20160606_130855k IMG_20160606_131725k

Ďalší Daosin som použila možno zbytočne, no znovu som chcela ísť na istotu, keďže som ešte v HIT pomerne nováčik. Boli sme na celodennom výlete po Mallorce a v mestečku Valldemossa som natrafila na ich typickú sladkosť menom “coca de patata”. Vyhliadla som si ju už v malej cestovnej knižke o Mallorce, takže som neváhala s jej kúpou. Je to sladká žemlička, ktorá je veľmi podobná našim šiškám, avšak nie je plnená ničím. A ani nemusí byť. Je perfektná! Zvláštna je tým, že cesto je zemiakové. Je ľahká, mäkučká a v každom prípade odporúčam vyskúšať ju ak sa chystáte do tejto destinácie!

HIT a slnko?

Na záver ešte pridám pár informácií, ktoré už nesúvisia priamo so stravou, ale s HITkom áno.
Mnohí ste iste čítali, že slnko tiež nie je najlepším kamarátom HITka. Je to určite pravda. Od kedy mám HIT skutočne nezvládam veľké horúčavy a keby som mala ísť do Egypta (tam sme boli posledné dva roky dozadu) asi by mi nebolo všetko jedno. Mallorca mala tú výhodu, že tam boli teploty okolo 29-30 stupňov a stále pofukoval vetrík. Na celodennom výlete som si ani neuvedomovala, že by bolo nejaké extra teplo. Bolo skutočne príjemne. Pri vode to bolo trošku iné. Akonáhle som si “vyľahla” na slniečko len tak sa opaľovať, vydržala som maximálne 10 minút a musela som ísť do vody alebo na chládok. Keďže opaľovanie milujem a pri svojej skutočne bledej pokožke ho aj potrebujem, aby som nebola stále za Snehulienku, našla som si spôsob, ktorý mi maximálne vyhovoval – nafukovačka + neustále ovlažovanie. Takto som vydržala aj hodinu. Samozrejme som to nepreháňala, dodržiavala som pitný režim a v najväčšom slnku som sa schovala do chládku. Týmto chcem povedať len toľko, že sa nemusíte báť slniečka. Vitamín D potrebujeme a nebudeme sa predsa celý život obmedzovať vo všetkom (strava, pohyb, slnko..) Treba si len nájsť vo všetkom systém 😉

Dúfam, že sa vám článok páčil, že vás v niečom inšpiroval alebo vám pomohol a ak máte akékoľvek otázky, či obavy z dovolenky, pokojne mi napíšte 🙂

Mohlo by sa vám páčiť aj