Články

Môj zoznam potravín

Pozn. Po roku doplnené a niektoré veci trošku pozmenené.

Tak ako existuje Hrubiškova brožúra, švajčiarsky zoznam a ďalšie iné zoznamy, rozhodla som sa pre vás vytvoriť jeden zoznam aj ja 🙂 Sú to reakcie môjho organizmu na potraviny, ktoré mi boli zistené na homeopatickom vyšetrení EAV prístrojom alebo na základe mojich skúseností po vyše roku a pol nízkohistamínovej diéty.
Pozor, to neznamená, že aj vám spôsobujú ťažkosti tie isté potraviny, ani že potraviny, ktoré nespôsobujú ťažkosti mne ich nebudú spôsobovať vám!
Možno si však nájdete nejaké spoločné body medzi tými všetkými zoznamami. Ja osobne som zo začiatku mala veľké problémy, ktorým zoznamom sa mám riadiť. Preto je, myslím si, lepšie, keď má človek na výber viaceré zdroje.

Poznámka: V zozname samozrejme nenájdete úplne všetky potraviny, keďže to by som na vyšetrení sedela aj týždeň 😀 Snažili sme sa zmerať najzákladnejšie potraviny a následne potraviny, ktoré som bežne jedávala ja a chcela som vedieť, ako na ne reagujem po zistení HIT, ktoré budem môcť jesť aj naďalej a ktorých sa radšej vzdať.

Vysvetlivky:
X     – nevhodná potravina
✔X  – odporúčaná v menších množstvách, s mierou
✔     – bezproblémová potravina

Mäso/ryby*: 
Kuracie – ✔
Morčacie – ✔
Bravčové – X
Hovädzie – ✔
Krevety – X
Losos – X
Pstruh* – ✔
Kapor* – ✔

*Samozrejme pozor na čerstvosť! Ja nakupujem mäso iba z overeného zdroja a v podstate ho nejem veľmi často (2-3 krát do mesiaca). Ryby musia byť vhodne pripravené (dočítate sa o tom pri každom zozname).

Mliečne výrobky:
Po dvoch mesiacoch mi ťažkosti pretrvávali a keďže chvalabohu máme lekárov rodinných priateľov (manželský pár), ktorí sú skvelí špecialisti a niekoľko rokov žili v Nemecku, napadlo mi obrátiť sa na nich s prosbou o radu. Majú pár pacientov s touto chorobou napriek tomu, že sa nešpecializujú konkrétne na ňu. Avšak manželka má celiakiu a aj alergiu na mliečnu bielkovinu, takže mi vedela poradiť aj z vlastnej skúsenosti. A to je často najlepšie.
Začala som novú eliminačnú diétu, ktorá sa zo všetkých osvedčila najviac a po troch týždňoch môžem povedať, že som bola stabilizovaná. Vylúčila som totižto VŠETKY mliečne výrobky, vrátane bezlaktózových. Zrejme je teda mojim najväčším problémom kazein a ani nie histamin, keďže od vtedy si dám sem tam aj mandarinku, čokoládu a iné, pre histaminikov zakázané, potraviny bez akýchkoľvek vedľajších účinkov.
Vysvetlili mi, že histamínová intolerancia je vlastne reakcia na nejakú vedľajšiu chorobu/alergiu/intoleranciu akou je napríklad intolerancia na laktózu, alergia na mliečnu bielkovinu alebo celiakia a keď tie nie sú liečené, tak sa aj HIT prejavuje oveľa horšie. Preto je možné, že som mala pocit, že netolerujem niektorú potravinu a pritom mi tam „šarapatil“ (v mojom prípade) kazein.

Oleje:
Slnečnicový – X
Olivový – ✔
Kokosový – ✔
Makový – ✔
Bazalkový – ✔
Orechový – ✔X

Múky/obilniny/strukoviny:
Pšeničné klíčky – X
Pšeničná múka – X
Špaldová múka – ✔
Jačmeň – X
Ovsené vločky – ✔
Kukuričná múka – ✔
Ražná múka – ✔
Sójová múka – ✔ (vraj pre mňa lepšia ako pšeničná, no nepoužívam ju)
Biela ryža – ✔
Basmati ryža – ✔
Jazmínová ryža – ✔
Paraboiled ryža – X
Amaranth – ✔
Krupica – ✔
Quinoa – ✔ (ideálna potravina na základe hodnôt z prístroja)
Bulgur – X
Pohánka – ✔
Cícer – ✔X (s mierou, nie viac dní po sebe)
Červená šošovica – ✔
Čierna fazuľa – X
Azuki fazuľa – ✔
Pšeno – ✔
Tapioková múka – ✔
Gaštanová múka – ✔
Ciroková múka – ✔
Tekvicová múka – ✔
Múka z čiernej ryže – ✔

– Sedia mi vlastne skoro všetky bezlepkové múky jednodruhové! Zmesi nekupujem, nepoužívam a ani som s nimi nemala dobrú skúsenosť. Radšej si vytváram svoje kombinácie.

Ovocie:
Jablko – ✔
Hruška – ✔X (nafukuje ma vo väčšom množstve)
Ananás – X
Grepfruit – X
Jahody – ✔X
Broskyňa – ✔X
Marhule – ✔
Citrón – ✔X (pár kvapiek na šalát alebo do koláča je OK)
Hrozno – ✔X (nafukuje ma vo väčšom množstve)
Banán – ✔ (nie veľmi zrelý)
Mandarínka – ✔
Pomaranč – ✔ (tak vyšiel na prístroji, no napriek tomu som ho neskúšala nikdy..nechýba mi)
Kiwi – ✔
Liči – ✔
Mango – ✔
Hurmikaki – ✔
Tamarillo – ✔
Granátové jablko – ✔
Karambola – ✔
Pitahaya – ✔
Physalis – ✔
Čučoriedky – ✔
Rakytník – ✔

Zelenina:
Zemiaky – ✔X
Zemiaky+Kel* – ✔
Kel – ✔
Paradajky – X
Baklažán – X
Paprika – X
Cesnak – ✔
Mrkva – ✔
Cibuľa – ✔
Petržlen – ✔
Zeler – ✔
Špargľa zelená – ✔
Špenát – X
Hríby – ✔
Kapusta – ✔ (nie kyslá samozrejme)
Maslová tekvica – ✔ (pri tekvici a batátoch sa odporúča použiť bylinky ako bazalku, či oregano a tak ich organizmus strávi ešte lepšie)
Batáty – ✔
Karfiol – ✔X (hrozne ma nafukuje, max 1x do mesiaca si ho doprajem)
Brokolica – ✔
Cuketa – ✔
Cvikla – X
Kaleráb – ✔
Uhorka – ✔
Šalát – ✔
Mrazená kukurica – ✔
Mrazený hrášok – ✔
Chou chou – ✔
Bok choy – ✔
Fenikel – ✔
Mangold – ✔
Fialové zemiaky – ✔
Topinambur – ✔

*Presne v tomto prípadne vidno, ako spolupracujú niektoré potraviny. Akonáhle zemiaky skombinujem s kelom, už mi nerobia žiaden problém. Samostatne ma dosť nafukujú a občas, keď ich zle skombinujem, alebo si ich dám v deň, keď som už mala niečo iné s vyšším obsahom histamínu, mávam aj kŕče.

Koreniny/Bylinky:
Škorica – ✔
Bazalka – ✔
Tymián – ✔
Majoránka – ✔
Oregano – ✔
Aníz – X
Rozmarín – X
Kari korenie – X
Klinčeky* – XXX
Čierne korenie – ✔X
Čili – ✔
Kurkuma – ✔
Galgant – ✔
Mäta – ✔
Medovka – ✔
Saturejka – ✔
Červená paprika – X (vyskúšali sme 3 rozdielne, ani jedna nesadla..od vtedy som ju ani neskúšala)

*Klinčeky, na veľké prekvapenie, vyšli ako najhoršie pre môj organizmus z celého merania. Sranda, čo poviete?

Orechy/Semienka/Sušené ovocie:
Vlašské orechy* – ✔X
Lieskovce – ✔
Mandle – ✔
Para orechy – ✔
Pekanové orechy – ✔
Makadamiové orechy – ✔
Sezam – ✔
Goji – ✔
Chia – ✔
Bio hrozienka – ✔ (NIE sušené siričitanmi)
Sušené datle – ✔ (NIE sušené siričitanmi)
Sušné slivky – ✔  (NIE sušené siričitanmi)
Sušené figy – ✔  (NIE sušené siričitanmi)
Kokos – ✔ (NIE sušený siričitanmi)
Sušené brusnice – X
Mak – ✔X (vo väčších množstvách preháňa)
Gaštany – ✔

*Keď si z nich dáme s mierou, 5-6ks raz za čas, nič sa nestane.

Ostatné:
Vaječný bielok – ✔
Vaječný žĺtok – ✔
Med – ✔
Trstinový cukor – ✔
Vanilkový bio cukor – ✔
Biely cukor* – X
Práškový cukor* – X
Želatína – X
Droždie – X
Horčica – X
Červené víno – X
Čierny čaj – X
Zelený čaj – ✔X
Kakao – ✔X
Čokoláda – ✔X (Pri týchto dvoch zložkách to bolo opäť veľké prekvapenie. Neznamená to, že ich môžem neobmedzene, no nevyvolali vo mne žiadne extrémne negatívne reakcie. Takže keď si raz za čas dám kúsok viac percentnej čokolády, nič sa mi nikdy nestalo. Ale nepreháňam to samozrejme a kakao nepoužívam vôbec. Namiesto neho je skvelý karob.)
Arašidové maslo – ✔X
Mandľové maslo – ✔
Obchodný lekvár – X (pridané látky!)
Gustin škrob – X
Zlatý Klas – X
Karob – ✔
Kokosový cukor – ✔
Agáve – ✔
Datľový sirup – ✔

*Biely cukor vlastne v iných zoznamoch nie je zakázaný, no mne vyšiel takto. Nevadí mi to. Rafinované cukre nepatria do našich životov a už ani pred HIT som ich nepoužívala! Odporúčam trstinový cukor, kokosový cukor, agave, med alebo iné zdravšie sladidlá.

Ako ste si iste všimli, 90% zistení sa zhoduje s inými zoznamami a tie ostatné závisia od rôznych iných faktorov. Chcela by som upozorniť aj na to, že každý histaminik má iné hodnoty DAO a tým pádom toleruje iné veci a v iných pomeroch. Moja DAO hodnota je momentálne cca 3 a funkcia 4,7. A tak isto je imunitný systém každého z nás individuálny, každý máme aj iné intolerancie, alergie, ochorenia… Preto si všetko pekne pomaly odskúšajte na sebe a zoznamami sa riaďte iba orientačne 😉

20 thoughts on “Môj zoznam potravín

  1. Ahoj jamam podozrenie na histaminku…teda bola som uz aj u imunoalergologicky ale teda testovala ma po mesiaci a pol co som drzala uz histaminovu dietu a vysledok ysiel pozitivny avsak nebolo to zavratne cislo co ale mohlo byt ovplyvnene tou dietou. Avsak kupila som si na skusku bezhistaminove vino dala som si deci a vyhadzala som sa a mala som taku migrenu ze som nevedela vydrzat. Takze iba histamin to asi nebude neviem. Otazka je kedze ty si to riesila nejako konkretne testami na potraviny vedela by si mi poradit ako postupovat? lebo ma uz nebavi stale tipovat ze co asi ano co nie, kedze lekarka povedala no drzte sa tej diety a chodte vylucovacou metodou… ved to mam na rok skusania….Dakujem

    1. Ahoj Karin, kľudne mohla dieta ovplyvniť výsledok a tým pádom môžeš mať reálne aj horšie výsledky, preto by som nízkohistamínovú diétu odporúčala aj napriek tomu, že tie hodnoty ti nevyšli až také hrozné. To bezhistamínové víno som nikdy neskúšala, takže s ním nemám skúsenosť. Avšak tvoje podozrenie môže byť oprávnené, keďže aj ja som zo začiatku začala nízkohistamínovú podľa zoznamov povolených potravín a až po čase som zistila, že mi vadia mliečne výrobky (a pritom som jedla len tie povolené z hľadiska HIT). Bohužiaľ v tom „skúšaní“ potravín ti neviem pomôcť, tým si fakt musí každý prejsť sám. Nebooj, nepotrvá to rok 🙂 Ešte k tým testom..existujú myslím testy u alergológa, za ktoré sa však celkom dosť dopláca. Ja som bola u našej homeopatičky a ona mi zmerala reakcie konkrétnych potravín. To sa však časom tiež môže upravovať,na základe stravy, dodržiavania diety atď. Tie, čo mi vyšli extrémne zle a plus viem, že sú z hľadiska HIT tabu samozrejme nekonzumujem vôbec, no napríklad vtedy mi u nej vyšla brokolica, že si ju mám dávať len príležitostne a teraz ju už môžem v pohode. Ale také klinčeky by som teda neriskovala 😀 Dúfam, že som aspoň trochu pomohla 🙂

      1. Ahoj 🙂 a nemohla by si odporučiť tú tvoju konkrétnu homeopatičku? 🙂 Mohla by si nam dat jej kontakt? prípadne aspon poslat do mailu ak nie tu verejne?
        dakujem

          1. Ahoj Pati, tiez mam podozrenie na HIT, uz som bola na gastro, cakam na vysledky a v marci by som mala ist k alergologicke. Chcela som sa poradit – ake potraviny by si odporucala dat otestovat na alergiu? Rozmyslala som nad mliecnou bielkovinou a kvasnicami…mas este nejaky tip, co je dolezite, lebo sa to nachadza casto v potravinach?
            Tiez som sa chcela poprosit, mohla by si mi poslat kontakt na tu pani homeopatku?
            Dakujem ti vopred velmi pekne 🙂

          2. Ahoj Zuzka, lekárka ti určite otestuje aj pšenicu, alebo teda celkovo lepok, ktorý je jedným z najväčších alergénov, tak isto vajcia sú častý alergén… Ona bude vedieť najlepšie, na čo ti spraviť testy neboj 😉 Mne tiež robili iba tieto základné a teraz rozmýšľam, že si dám spraviť testy na niektoré skupiny ovocia, zeleniny. Ak to teda bude možné.
            Kontakt na moju homeopatičku je: 035/774 02 40.
            Zato držím palce, aby boli výsledky negatívne 🙂

        1. Dobry den, prosim vedeli by ste aj mne poslat kontakt? Mame 2r. dievcatko uz vyse roka sme na diete, skusame, ale tazko debatovat s malym dietatkom o pocite nafuknutia….vopred dakujem.

          1. Dobrý deň Martinka, kontakt na homeopatičku som pripájala v niektorom z komentárov. Pripájam teda aj pre Vás 🙂 Pani Romhányiová: 0905529220. Pekný deň!

  2. Dobry den Zuzka, ja by som Vas chcela poprosit o meno vasej homeopatky, pretoze Vami uvedene tel. cis. neexistuje. Histaminovu dietu drzim uz 2 roky a nic sa nelepsi, ba prave naopak. Su chvile, ked som uz zufala. Dakujem

    1. Dobrý deň Alžbetka, toto číslo Vám nefunguje?? 035/774 02 40
      Je to pevná linka, možno si ju medzitým zrušila. Tak Vám pripájam číslo na mobil: 0905529220. Tam ju určite zastihnete 🙂 Pekný deň a veľa síl prajem!

  3. Zdravím, tým prístrojom EAV sa dá otestovať len u homeopata? A čo sa týka nafuknuteho brucha, to je hneď potom, ako zjete určitú potravinu, alebo s odstupom? Mám pocit, že mám nafúknuté brucho zo všetkých potravín, vrátane vody. A pri káve a HIT škodí len kofeín, a stačí ju nahradiť bezkofeinovou, alebo je tam aj niečo iné? Ďakujem. Ada.

    1. Dobrý deň Aďa, myslím si, že ten prístroj používajú prevažne homeopati, nestretla som sa s tým, že by ho využíval nejaký lekár. Možno nejaký iný prírodný liečiteľ.
      Nafúknuté brucho mám aj ja veľmi často a kiežby som vedela všetky príčiny 🙁 To asi nevie nikto. Občas sa nafúknutie dostaví okamžite, inokedy až o pár hodín. Môže mať rôzne príčiny. Nemusí to byť vždy z histamínu. Do úvahy pripadá aj FODMAP, sibo atď.
      Z vody môžete mať tento pocit, ak pijete bezprostredne po jedle. Na to si dávajte pozor. Odporúča sa piť najskôr hodinu po jedle. Ja som mala tento istý problém s vodou, od vtedy som sa poučila.
      Kávu ja osobne nepijem, ale je veľa histaminikov, ktorí ju tolerujú alebo proste dovtedy skúšajú až kým ju neodtolerujú lebo sa jej nevedia vzdať 😛 Kvalitná káva je dokonca antioxidant, takže práve preto niektorým môže robiť dobre. Bezkofeinová káva alebo Caro by mali byť v poriadku (samozrejme tiež to nie je pravidlom u každého). Ono to je skôr o tom, vyskúšať si, či Vám sedí alebo nie. Dúfam, že som Vám aspoň trochu poradila 🙂 Pekný večer!

      1. Vďaka. Tak aspoň nie som sama s tým bruchom ☺ myslela som, že je to vlastne reakcia,že potravina je nevhodná. Chcem skúsiť espumisan z lekárne. Caro je chutné, len bohužiaľ lepok, a bezlepkovu cigoriu nemusím.

        1. Ono je to reakcia na nevhodnú potravinu, no nie vždy sa to môže pripisovať HIT-ke. Možno tam je aj nejaký podružný problém o ktorom sa nevie. Mne na nafúknutie pomáha Pancreolan. Ale dám si ho skutočne iba vtedy ak už mám pocit, že mi brucho ide prasknúť, prípadne cítim kŕče alebo viem, že som zjedla niečo vyslovene ťažké. Nie je to až tak často. Na bežné nafúknutie nepoužívam nič. Proste prečkám kým prejde a snažím sa prísť na to, z čoho mohlo byť. Zapisujem si aj po roku a pol poctivo reakcie, čo som jedla, ak som jedla niečo nové.

  4. Zdravím, HIT mi zistili len tento týždeň, a mam trošku v niektorych potravinách zmätok. milujem mätu, raz čítam,že mätový čaj nie,niekde je písaná že mäta áno. takisto zázvor, škorica,či kurkuma, a čo aloe-vera? alebo len skúšat ,čo to spraví. Veľké diky za odpoveď….

    1. Dobrý deň Anna, máte pravdu, najlepšie je skúšať na sebe, keďže u každého histaminika je to veľmi individuálne 🙁 Z mojich skúseností Vám viem povedať, že mätový čaj pijem (nemali by sa zelené a čierne čaje), zázvor a kurkumu určite áno, patria dokonca medzi protihistamínové potraviny!! Škorica je otázna, mnohí sa jej boja, no možno ich strach vychádza skôr z toho, že mali nejakú reakciu na obchodnú balenú škoricu, ktorá pokojne môže obsahovať nejaké iné pridané látky. Odporúčam cejlonskú škoricu, ale samozrejme najprv vyskúšať aj tú v malom množstve 😉 Čo sa týka aloe-vera, k tomu sa bohužiaľ neviem vyjadriť, pretože ju nepoužívam. Snáď som aspoň trošku pomohla 🙂 Prajem Vám všetko dobré! 🙂

  5. Dobrý deň , ja sa chcem spýtať či ste užívali aj Daosin – ktorý pomáha pri HIT intolerancii .. a ked áno , pohámal Vám ?? Ktoré potraviny ste s Daosinom tolerovali ??

    1. Dobrý deň Mária. Daosin užívam väčšinou keď sa musím stravovať mimo domu a neviem si sama navariť. Avšak ani vtedy to nepreháňam s experimentovaním. V podstate ho používam preto, lebo nemám istotu nakoľko čerstvé/nečerstvé je dané jedlo, ktoré si vyberiem, na akom oleji ho robia, aké použijú koreniny, ochucovadlá a podobne. Veľmi zriedka užijem Daosin doma, keď si vyslovene chcem dopriať niečo vysokohistamínové, čo som predtým ľúbila (napr. segedín som si tak dala, ten mi prešiel ale dala som si aj plnenú papriku a tá mi neprešla ani Daosinom). Je to individuálne. Zväčša keď si dám iba bežne nie vysokohistamínové jedlo v reštaurácii s Daosinom, nerobí mi žiadne ťažkosti 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *