Články

Vodný melón a HIT? Alebo keď robí neplechu tyramín.

Začiatkom týždňa som na svojom FB účte zverejnila fotografiu ako si vychutnávam prvý tohtoročný melón. Nasledovali komentáre, medzi ktorými najviac dominovalo to, že vraj vodný melón je pri HIT zakázaný alebo teda aké ťažkosti niektorým z vás spôsobuje. To ma samozrejme mrzí, no rada by som uviedla na správnu mieru tvrdenia, že melón sa pri HIT nemôže.

,,A to môžeme?“
Väčšina z vás sa až príliš často zaoberá otázkou: ,,A to môžeme?“ namiesto toho, aby si naštudoval nejaké fakty alebo vyskúšal konkrétnu potravinu na sebe samom. V minulosti som pri podobnej otázke od jednej odborníčky dostala odpoveď: ,,A prečo by si nemohla?!“.
Teraz samozrejme nehovorím, že začnite bezhlavo všetko skúšať, ale keby som ja nemala jesť všetko čo sa popísalo na rôznych „pseudo-hit-stránkach“, tak by som mala v jedálničku asi 10 potravín. Lenže nemám! Konzumujem banán, pohánku, občas si doprajem avokádo, kvalitnú čokoládu alebo pár jahôd zo záhrady. A tak isto aj melón.

V prvom rade uvediem, že melón je podľa viacerých zoznamov medzi povolenými potravinami (zoznam Janice Joneja, Yasminy z Healing Histamine, zoznam na oficiálnej stránke Daosinu, švajčiarsky zoznam). Vo švajčiarskom zozname z roku 2014 bol označený ako jednotka a má otáznik pri liberátoroch, čiže nie je dokázané ani to, že by bol liberátorom. Mnohé štúdie dokonca vodný melón označujú za vyslovene nízkohistamínové ovocie, ktoré spomaľuje tvorbu a uvoľňovanie histamínu!

Čo teda môže spôsobovať problém?
Tak isto ako pri iných ovociach a zelenine, aj tu platí pravidlo čerstvosti a zrelosti. Ak je melón bledo-ružový, s iba bielymi kôstkami a nie je úplne sladký znamená to, že je nezrelý. Naopak ak je melón sýto červený, presladený a rozpadáva sa vám na jazyku, značí to, že je prezretý a tým pádom má automaticky vysoký obsah tyramínu. Pri oboch prípadoch môže u konzumenta nastať reakcia, pričom vysoký obsah tyramínu v potravinách ide ruka v ruke s migrénou.

Čo je tyramín?
Tyramín sa prirodzene nachádza v niektorých potravinách ako zrejúce syry, víno, alkoholické nápoje, čokoláda či spracované mäso a tvorí sa pri rozklade proteínov, keď jedlo stojí a starne.
Podobne ako pri melóne je to aj s banánom. Pri ňom asi každý histaminik vie, že ho nemá jesť prezretý!
Ak sa u vás vyskytli problémy po konzumácii melónu, môžu súvisieť s už spomínaným tyramínom (myslím si, že skôr si dáte prezretý ako nezrelý melón) ale môže to mať aj inú príčinu, napríklad intolerancia fruktózy (melón jej obsahuje vysoké množstvo) alebo FODMAP (viac TU).

Prečo jesť melón?
Melón obsahuje až 90% vody a tak predstavuje skvelú náhradu dopĺňania tekutín. Slabý pitný režim je príčinou mnohých ťažkostí napr.migrény, horšie trávenie i vylučovanie a práve vláknina nachádzajúca sa v melóne prospešne vplýva na ich liečenie. Okrem nej sú melóny plné živín s nízkou kalorickou hodnotou a tak isto obsahujú vitamín A, C, vitamíny radu B a L-citrulín. L-citrulín je neesenciálna aminokyselina, ktorá sa v našej strave nachádza len v malom množstve. Najvyššiu koncentráciu tejto látky obsahuje práve melón, predovšetkým tie časti, ktoré sa nachádzajú až pri šupke. Zvláštne je, že práve tieto časti ja osobne ľúbim najmenej a naopak môj drahý ich má najradšej. A vy ste na tom ako? ?

Ako správne konzumovať melón?
1. Melón by ste mali kupovať v celku alebo ak kupujete polovičku, dbajte na to, aby ju rozrezali priamo pred vami a skonzumujte ho hneď po príchode domov (presne tak som to spravila naposledy aj ja a na druhý deň ho dojedol môj priateľ).
2. Mnohí si myslia, že tvrdá šupka ho ochráni pred kazením a ak si kúpia celý, môžu ho v chladničke skladovať aj niekoľko týždňov. Nie je to tak!
3. Nenechávajte melón vonku na slnku.
4. Nejedzte melón, ktorý je nezrelý alebo prezretý.
5. V žiadnom prípade neskladujte melón v chladničke, nakrájaný v miske niekoľko dní!!

Verím, že vám môj dnešný článok aspoň trochu pomohol a že si budete môcť toto skvelé ovocie vychutnať počas horúcich letných dní aj vy 🙂

Zdroje:
https://healinghistamine.com/low-oxalate-low-histamine-diet-the-missing-link/
http://www.mastocytosis.ca/MSC%20HT%20Restricted%20Diet%20Nov2012.pdf
http://www.mastzellaktivierung.info/download/foodlist/21_FoodList_EN_alphabetic_withCateg.pdf
https://www.daosin.sk/16-histaminova-intolerancia.html
http://www.livingwithmigraines.info/migraine-trigger-close-up-watermelon/

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *