Home Najčastejšie otázky

Najčastejšie otázky

Čo je histamín?

Je to biogénny amín, ktorý je pre každého človeka potrebný, pretože v našom tele reguluje mnoho významných procesov. Telo si ho vytvára a skladuje v špecializovaných bunkách aby sme ho v prípade potreby mohli využiť.

Prečo nám teda škodí?

Neškodí nám histamín ako taký. Problém nastáva, keď sa histamínu v tele nahromadí veľa a začne pôsobiť aj tam, kde práve nemá.

Aké sú najčastejšie príznaky histamínovej intolerancie (HIT)?

– opúchanie sliznice nosa, senná nádcha, kýchanie, chrapot, problémy s dýchaním
– tráviace ťažkosti, plynatosť, nadúvanie, hnačky, zápcha, bolesti brucha, pálenie záhy, zvracanie
– svrbenie pokožky, vyrážky, začervenanie
– tachykardia, pokles krvného tlaku, vertigo
– bolesti hlavy, migrény, nevoľnosť
– poruchy spánku, silná únava

Ako sa HIT diagnostikuje?

Diagnóza nie je taká jednoduchá a jednoznačná. U nás sú najčastejšie vykonané krvé testy a o cca 2 týždne vám oznámia výsledok. Avšak podľa správnosti by ste mali absolvovať ďalšie potrebné vyšetrenia  a vylúčiť tak pridružené ochorenia. Tie totižto môžu odhaliť nielen HIT, ale aj primárnu príčinu problémov.

O aké vyšetrenia ide?

– vylúčenie intolerancie sacharidov (laktóza, sorbitol, fruktóza, glukóza)
– vylúčenie celiakie a funkčnej poruchy čriev (napr. autoimunitné zápalové ochorenie či SIBO)
– vylúčenie črevnej infekcie (baktérie, parazity, vírusy)
– pečeňové testy
– testy na stanovenie zápalových markerov
– niekedy je nutné vykonať aj CT, magnetickú rezonanciu, endoskopiu žalúdka, čriev, kožnú biopsiu
– vylúčenie alergie (kožné testy, krvné testy)
– test imunitného systému

Aká je najvhodnejšia eliminačná diéta?

Eliminačná diéta by v prvom rade nemala spočívať v pridávaní jednej potraviny obdeň. Po týždni jedenia 3-4 potravín mi bolo oveľa horšie ako pred tým. Je to logické, vaše telo je okrátené o všetky živiny. Mne osobne pomohlo najviac keď som pišla na príčinu mojich problémov (mliečne výrobky), odstránila ich a začala skúšať potraviny, ktoré patria pri HIT k najlepšie tolerovaným. Nie len jednu za dva dni, niekedy aj 2-3 denne avšak v rozumných kombináciách. Polievky z koreňovej zeleniny, ryža s duesnou zeleninkou, jednoduché muffiny a podobne. Moje vzorové jedálničky alebo recepty vhodné pri eliminačnej diéte nájdete TU alebo TU.

Ktorý zoznam potravín je ten správny?

Najradšej by som povedala, že ani jeden. Ľudia sa totiž bezhlavo fixujú na zoznamy a potom vznikajú mylné informácie, ako napr., že škorica je zakázaná a pritom ide o jednu z protizápalových potravín.
Samozrejme na začiatku nejaký smer potrebujete, takže by som odporúčala švajčiarsky zoznam. Tam máte aspoň dobre zaznamenané také tie základy (nevhodné – údeniny, zrejúce syry, jogurt, kvasnice, paradajky, baklažán, citrusy…) a zároveň máte potraviny označené od 0 po 3, pričom 0 sú úplne vhodné pri HIT a 3 sú maximálne nevhodné pri HIT. Ja som teda zo začiatku jedla iba nulky, postupne jednotky. Avšak aj medzi nimi sa nájde čosi, čo mne nevyhovuje a inému môže a naopak. Napríklad ja nie som veľký kamarát so zemiakmi, pritom tie sú často odporúčané aj pri základných tráviach ťažkostiach (poznáte to, varené zemiaky iba so soľou). Preto stále opakujem, najlepšie je vytvoriť si časom vlastný zoznam.

Môžem pri HIT jedlo zohrievať?

Zohrievaním sa histamín NETVORÍ! A ak ste niekde čítali opak, je to hlúposť. Histamín sa tvorí státím i to však nie v takej miere ako si niektorí myslia. Samozrejme neskladujeme jedlo 2-3 dni v chladničke. Ale ak si navaríte večer jedlo, uzavriete ho v dózičke, dáte do chladničky a na druhý deň na obed si ho prihrejete, nemalo by vám spôsobovať ťažkosti. Je to individuálne, nie u každého to prejde, avšak mnohí pri práci nemajú na výber a ja osobne radšej odporúčam vlastnú, prihriatu stravu ako nejakú vývarovňu kde nemáte istotu, čo jete.

Je pravda, že pri HIT musím vylúčiť lepok?

Nie je, aj je. Ja osobne som vylúčila iba pšeničnú múku, keďže pšeničný lepok sa považuje za liberátor. Avšak špaldu, raž, či ovos používam denne. Samozrejme neplatí to, ak máte celiakiu alebo vám zistili precitlivelosť na lepok. Ak vám však problémy nerobí, nevidím dôvod na vylúčenie. Tiež som skúsila pár mesiacov bez lepku, no nevidela som žiaden rozdiel.

Pri HIT nemôžem jesť ani mäso?

Tak toto je úplná hlúposť. Nemali by ste však mäso, ktoré nie je z overeného zdroja (tie z veľkochovov, ktoré sú bežne dostupné v supermarketoch sú prevažne napichané antibiotikami) alebo chladené (vyložené v chladiacich boxoch supermarketov niekoľko dní). Pre “normálneho” človeka je 2 dňové kura v chladničke ešte stále čerstvé, pre nás už nie. Buď siahnite po úplne čerstvom mäsku (ráno zabité na obed uvarené) alebo po mrazenom prípadne vákuovo balenom.
Za najvhodnejšie (“najčistejšie”) mäso sa považuje divina, králik ale i hovädzie, no samozrejme doprajem si aj mnohými zoznamami zakazované kuracie (tam však maximálne dbám na kvalitu a kupujem IBA z overeného zdroja, keďže ide asi o najviac antibiotikované mäso).

Môže byť histaminik vegán?

Prečo nie? Ak vám rastlinná strava vyhovuje a vaše telo má všetky potrebné živiny, nevidím dôvod, prečo by nemohol byť. Mnohí histaminici (najmä tých, ktorých sledujem zo zahraničných stránok) sú vegetariáni, či vegáni. Nájdu sa však aj medzi nami. Skúste sledovať napríklad Kiku, ktorá je vegánka, no zároveň má aj HIT a  Histamínovú Kašulku ktorá je “bezmäsitá”. Mimochodom, väčšina tých odborných múdrostí, ktoré na mojom blogu nájdete pochádza práve od nej. Je mojou veľkou inšpiráciou.

Existujú nejaké lieky, ktoré vyliečia HIT?

Nie. Lieky na HIT neexistujú a dokonca mnohé iné lieky, ktoré človek bežne užíva dokážu HIT zhoršiť. Preto treba vždy odkonzultovať s lekárom keď vám ide nejaké lieky predpisovať. Žiaľ, nie všetci lekári majú s HIT skúsenosti, takže aby ste mali istotu preberte to vždy s vašou alergologičkou, prípadne sa pozrite do Hrubiškovej brožúrky (brožúra, ktorú ste dostali od vášho alergológa), či daná účinná látka lieku, ktorý ste dostali nepatrí medzi nevhodné. Ak by ste ju nemali, pripájam k nej aj link. Čo sa týka zoznamu potravín, týmto by som sa ale neriadila. Nie je úplne 100%-ný.

Čo je Daosin?

Daosin je výživový doplnok, ktorý obsahuje enzým diaminooxidáza (DAO), ktorý zodpovedá za rozklad histamínu. Užitie tesne pred jedlom resp. pár minút pred jedlom by malo zvýšiť hladinu DAO v tenkom čreve a tak dopomôcť rozkladu histamínu.
To, či je to skutočne účinné vám na 100% potvrdiť neviem. Ja si ho dám zriedka buď keď sa musím stravovať niekde mimo domu a nie som si istá čerstvosťou či niektorými ingredienciami alebo keď chcem vyslovene “zhrešiť” napr. mamičkinou plnenou paprikou. Avšak poviem vám úprimne, pri nej mi nezaberá a do hodinky bežím na záchod tak či tak.
Keď si ho však dám niekde vonku s viac menej nízkohistamínovým jedlom (napr. rizoto a podobne), väčšinou to dopadne bez ťažkostí. Vonku samozrejme nikdy nepokúšam osud a určite by som si niekde v reštaurácii nedala plnenú papriku.
Daosin dokonca niektorí považujú za placebo. Avšak ako viete, stres je veľkým spúšťačom histamínu a keď iba vedomie, že ste si ten Daosin dali, dopomôže ku kľudnému najedeniu sa, aj to je úspech. Mnoho krát totiž zareagujete na stres pri myšlienke “Čo ak mi z toho jedla bude zle”.

Beriem nejaké lieky pravidelne?

Ako som spomínala vyššie, sem tam užijem Daosin, no určite nie tak, ako odporúčajú niektorí lekári. Počula som totiž o prípadoch, keď ho odporúčali pacientom aj 3x denne aby mohli jesť všetko čo pred tým a nemuseli sa obmedzovať. Nie je však podľa vás hlúposť jesť drahé “lieky”, ktoré problém neriešia, iba ho potláčajú a pritom do seba “pchať” polotovary a hlúposti? Nie je lepšie pripraviť si protizápalovú polievku alebo chutné rizoto bez toho, že by ste museli po nejakom lieku siahať? Mojou odpoveďou teda je, nie neberiem žiadne lieky pravidelne.
Ak je to nutné, mám po ruke stále krabičku s liekmi ako tzv. prvú pomoc (najmä keď som niekde mimo, na cestách). Tam mám pár Daosinov; Kreon (zmes enzýmov, ktorý mi predpísala lekárka), ktorý užívam najmä po nejakom ťažkom, prípadne mastnejšom jedle, napr. guláš a Pancreolan, ktorý ale využijem skutočne až vtedy, ak mi príde veľmi zle, ťažko, tlaky v bruchu atď.

A čo výživové doplnky?

Počula som o niekoľkých doplnkoch stravy a niektoré som vyskúšala aj sama. Medzi také najznámejšie patrí klasika – vitamín C, vitamín B, niektoré probiotiká, Quercetin, Astaxantin, mangosteenový prášok, oreganový olej, perillový olej alebo ešte lepšie samotná čerstvá perilla krovitá a najmä ďalšie prírodné protizápalové potraviny ako bazalka posvätná, granátové jablko, zázvor, olivové listy a pod. Skúsila som aj Imune – zmes rias a sem tam využívam aj maca prášok, chlorellu či zelený jačmeň (napr. do smoothies).
Okrem toho si raz ročne dám 3 mesačnú kúru s Vitaberinom. Vitaberin je výživový doplnok, ktorý normalizuje činnosť črevného traktu. Odporučila mi ho moja alergologička a vraciam sa k nemu stále, pretože pôsobí protizápalovo, zabraňuje prenikaniu škodlivých látok z čreva do tela a zlepšuje kvalitu čreva pri potravinových alergiách a intoleranciách.

Dá sa z HIT vôbec niekedy dostať?

Dá. Avšak nikdy sa už nevrátite späť do normálu. Je to ako taký krčah, ktorý sa časom znovu preplní ak začnete jesť všetko to, čo ste jedli pred tým – hovorím najmä o nezdravej, nesprávnej životospráve. Ak ale budete jesť kvalitnú stravu, pravidelne sa zásobovať protizápalovými potravinami a niekedy vám tie HIT hodnoty stúpnu, určite si budete môcť dovoliť aj to, čo si teraz možno nedovolíte (paradajky, špenát a podobne). To totiž nie sú potraviny, ktoré by vám vyslovene robili zle. Keď uzdravíte črevo a dostanete svoje telo pod kontrolu, nič sa nestane ak si ich s mierou sem tam doprajete.
Berte to tak, že HIT vás má niečo naučiť, ukázať vám, že niečo ste nerobili správne.

Hit je zdravo žiť
Vyberte svoju menu
EUR Euro