Články

Moja eliminačná diéta – týždeň druhý. Čo mi skutočne pomohlo?

V predchádzajúcich článkoch som opísala svoj prvý týždeň eliminačnej diéty a následne vám predstavila homeopatickú metódu zisťovania reakcií organizmu na konkrétne potraviny.
Tu sme sa dozvedeli, že nie vždy je najužitočnejšou metódou úplná, drastická eliminačná diéta, pretože môže napáchať väčšie zlo ako dobro. A tak som ďalší týždeň začala s opatrným, ale pestrejším pridávaním potravín.

Deň ôsmy: cuketa; kukuričná polenta
Raňajky – kukuričná polenta s mandľovým mliekom, trochu trstinového cukru a strúhané jablko
Obed – špaldové cestoviny s dusenou cuketou na kokosovom oleji
Olovrant – smoothie z jablka a mrkvy
Večera – čapati zo špaldovej múky so strúhanou mrkvou
– negatívne reakcie neboli žiadne

Deň deviaty: vajíčko; datle
Raňajky – polenta s mandľovým mliekom
Obed – ryža s dusenou mrkvou
(po obede som si dala 2 sušené datle)
Večera – vajíčko na tvrdo, čapati zo špaldovej múky a strúhaná mrkva
Po večeri – jedno jablko
– negatívne reakcie neboli v podstate žiadne; po vajíčku trochu nafúknuté brucho, ale myslím si, že to je bežné (update po roku – vajíčko večer ma nafukuje stále)

Deň desiaty: bravčové karé; ovsené vločky; hrozno
Raňajky – ovsená kaša s mandľovým mliekom a strúhaným jablkom
Desiata – 5 guľočok hrozna a 2 ryžové sucháre
Obed – bravčové karé (pripravené iba so soľou na kokosovom oleji) a na kašu rozmixovaná dusená mrkva (iba so soľou)
Olovrant – smoothie s jablkom a 4ks datľami (odporúčam vyskúšať, je to mňamka)
Večera – ryža
– Počas celého poobedia som cítila nafúknuté bruško; iné ťažkosti nenastali. Pripisujem to asi bravčovému mäsu, to ma zvyklo nafukovať aj pred tým, no nejedávala som ho často.
(update po roku – bravčové mäso mi z kožných testov na alergény vyšlo trošku zvýšené a tak ho konzumujem skutočne veľmi striedmo)

Deň jedenásty: batáty; ľadový šalát; nátierkové maslo; Eidam
Raňajky – ovsená kaša
Desiata – pár bezlepkových piškot (je v nich iba kukuričná múka a vajce, ktoré som už pred tým otestovala, takže som ich normálne zaradila do jedálnička)
Obed – pečené bataty a mrkva; ľadový šalát so strúhanou mrkvou (bez zálievky!)
Večera – čapati s trochou Bánoveckej nátierky, na to list ľadového šalátu a 2 kúsky Eidamu
– negatívne reakcie neboli žiadne

Deň dvanásty: arašidové maslo
Raňajky – 3 kukuričné sucháre, z toho jeden som natrela arašidovým maslom
Obed – špaldové cestoviny s cuketou
Večera – čapati s mrkvou a ľadovým šalátom
– Počas tohto dňa som mala trochu problémy. Asi 3-4x hnačku s kŕčami v bruchu. Bolo to najviac ráno a v doobedných hodinách, do takej 14tej popoludní, čiže to pripisujem buď Eidamu alebo nátierke z predošlého večera. Od vtedy som ich neskúšala. Aj preto som v tento deň nepridala viac nových potravín.
(Keď si to čítam po roku, od kedy viem, že mliečne produkty sú u mňa úplné tabu, všetko do seba krásne zapadá!)

Deň trinásty: cibuľa; kurkuma; bezfosfátový prášok do pečiva
Raňajky – mandľové mlieko s čistými kukuričnými cornflakes (kúpila som ich v DM drogérii a keďže som kukuričnú polentu i kukuričné piškoty stolerovala už pred tým, rovnako pokojne som ich pridala..a bez problémov)
Obed – mrkvové rizoto s kurkumou (na kokosovom oleji a cibuľke)
Olovrant – smoothie jablko + mrkva
Večera – jablkovo-špaldové lievance (špaldová múka, mandľové mlieko, jablko, soľ, bezfosfátový prášok do pečiva)
– Ráno po zobudení som ešte mala pár kŕčov, no akonáhle som sa naraňajkovala ustali a počas dňa sa bruchu úplne uľavilo a ťažkosti odišli.

Deň štrnásty: quinoa; goji; mandle
Raňajky – ovsená kaša s mandľovým mliekom, goji a jablkom
Obed – quinoa s cuketou na kokosovom oleji a cibuľke
Olovrant – jablkové muffiny
Večera – praženica s cuketou a cibuľkou + ryžové chleby a strúhaná mrkva
– negatívne reakcie neboli žiadne

Ako vidíte, môj jedálniček sa stal naozaj pestrejším a prevažne mi potraviny a ich kombinácie sadli. Snažila som sa v jeden deň pridávať potraviny podľa toho, aby som v nich mala aspoň nejaký odstup (napr. na obed batáty a na večeru syr). Dbala som aj na to, ktoré potraviny môžu byť problémové a ktoré nie. Keď som pridala batáty, nebála som sa k nim pridať aj šalát ako spestrenie obeda, pretože som si bola na 99,9% istá, že šalát určite nebude nevhodný. Tak isto pri rizote, kde som si nepridala maslo, či syr, ktoré by teoreticky mohli byť nevhodné, ale radšej cibuľku, ktorá je základom každého jedla a využijem ju následne každý deň.
Netreba sa báť skúšať a kombinovať! Najmä nie zeleninu! Okrem zemiakov mi každá sadla bez problémov. Samozrejme keď hovoríme o tých „nulkových“ (šalát, cuketa, cibuľa, uhorka…). Trošku opatrnejšie by som začínala s vajíčkami, preto som si prvý krát dala iba jedno vajce na tvrdo a keď som ho stolerovala, dala som si už aj praženicu a bežne začala používať i do pečenia/varenia. Ako ste si mohli všimnúť, jediný problém nastal pri obchodných veciach alebo teda mliečnych produktoch (nátierkové maslo, Eidam). Nehovorím, že nič obchodné nestolerujem, pretože odvtedy prešiel istý čas a vyskytlo sa pár potravín, ktoré bez problémov môžem. No prevahu v mojom jedálničku majú potraviny z bio obchodov, zelenina, ovocie (najmä jablká), vajíčka a občas aj mäso.

Po tejto fáze eliminačnej diéty moja cesta napredovala viac menej správnym smerom, až do určitého bodu. Prešiel približne mesiac a mne sa znovu objavili ťažkosti, ktoré som si už skutočne nevedela vysvetliť. Vtedy som sa obrátila na našich rodinných priateľov, ktorí u obaja lekári, niekoľko rokov žili a nečerpávali skúsenosti v Nemecku a s rôznymi intoleranciami majú bohaté skúsenosti. Majú aj pár „HIT pacientov“ napriek tomu, že ich špecializácia je iná. Avšak manželka má celiakiu a aj alergiu na mliečnu bielkovinu, takže mi vedela poradiť aj z vlastnej skúsenosti. A to je často najlepšie.
Začala som novú eliminačnú diétu, ktorá sa zo všetkých osvedčila najviac a môžem povedať, že po troch týždňoch som bola stabilizovaná. Vylúčila som totižto VŠETKY mliečne výrobky, vrátane bezlaktózových. Mojim najväčším problémom je skôr kazein a ani nie histamin, keďže od vtedy si dám sem tam aj mandarinku, avokádo, čokoládu a iné, pre histaminikov zakázané, potraviny bez akýchkoľvek vedľajších účinkov.
Vysvetlili mi, že histamínová intolerancia je vlastne reakcia na nejakú vedľajšiu chorobu akou je intolerancia laktózy, alergia na mliečnu bielkovinu alebo celiakia a keď tie nie sú liečené, tak sa aj histamínová prejavuje oveľa horšie. Preto je možné, že som mala pocit, že netolerujem niektorú potravinu a pritom mi tam “šarapatil” (v mojom prípade) kazein.
Nimi navrhnutá eliminačná diéta spočívala v polievkach. Tri dni som od rána do večera jedla iba polievky z mrkvy, petržlenu, zeleru, kalerábu a brokolice. To sú totižto také najneutrálnejšie potraviny, preto sme začali s nimi. (Samozrejme pozor na zeler, ktorý je vo všeobecnosti veľký alergén a samozrejme ak s ním máte problém, nepridávajte si ho!)
Vyzeralo to približne tak, že 5x denne od raňajok po večeru som si dala polievku. Raz som ju rozmixovala, inokedy zjedla zeleninky v celku.
Druhé ráno bolo hrozné. Nie však z príznakov HIT! Mala som pocit akoby som bola od niečoho závislá a dali ma na odvykačku. A presne takto aj bolo. Keďže som viac ako 24 hodín neprijala žiaden cukor, moje telo začalo protestovať. Triasla som sa, potila, bola som hladná, nervózna. S lekárkou sme sa dohodli, že na druhý deň môžem pridať aspoň jablko a zopár bezlepkových piškot. V momente sa mi uľavilo. Takto extrémne silne na nás účinku cukor!! Druhý aj tretí deň už potom prebehol v poriadku.
Pokračovanie tejto diéty bolo nasledovné – každé dva dni sme pridali nejaký väčší alergén aby sme vylúčili celiakiu, alergiu na ovos, strukoviny a mliečne výrobky. Polievky zostávali naďalej hlavným zdrojom potravy.
Prvý deň sme pridali napríklad ovsené vločky v kombinácii s potravinami, ktoré mi problém nerobili ani pred tým. Teda rastlinné mlieko a jablko. To bola moja raňajková kaša a ostatné chody znovu vykryli polievky.
Tretí deň sme pridali špaldu. Spravila som si špaldové čapati, v ktorých nie je nič iné iba voda, špaldová múka a soľ. Po týchto potravinách sme vylúčili celiakiu. Takto postupne som vyskúšala aj ostatné alergény a všetko prebehlo bez problémov. Od začiatku sme si boli viac menej istí, že problém budú mliečne výrobky, no doktorka chcela vylúčiť všetky možnosti. Keď sme sa dopracovali k fáze, v ktorej by sme išli vyskúšať mliečnu bielkovinu, rozhodla som sa, že ju nechcem ani skúšať a proste ju zo svojho života vylúčim, pretože bolo evidentné, že problém spôsobuje ona. Prešli totiž minimálne dva týždne a ja som bola v absolútnom poriadku. Dávno som sa necítila tak dobre, nemala som kŕče, hnačky, nebolo mi na odpadnutie.
Od vtedy prešli asi dva mesiace, mliečnu bielkovinu nejem stále a je mi dobre. Samozrejme občas zhreším nejakou maličkosťou, ktorá by sa pri HIT nemala (napríklad minule to boli mrazené zemiakové šúľance, ktoré mi nesadli), no pri správnom stravovaní som konečne stabilizovaná 🙂

Verím, že si všetci nájdete svoju cestu a že môj stručný, dvojtýždenný jedálniček vám bol aspoň trochu nápomocný 🙂

Prvý týždeň eliminačnej diéty nájdete TU

4 thoughts on “Moja eliminačná diéta – týždeň druhý. Čo mi skutočne pomohlo?

  1. Dobry den obraciam sa na vas s prosbou. Mojmu synovi 18mesiacov zistili HIT. Zacali sme s dietou. Ma kozne problemy na tvari je vyhadzany a strasne ho to svrbi. Uz dva mesiace sme na diete a zmena ziadna, vyhadzany je stale a svrbenie je tiez stale. Vy tu pisete ze ste zistili co vam robi problemy, ale ja to neviem zistit, lebo ci tu danu potravinu dam alebo nedam vysledok je stale rovnaky. Som uz zufala lebo sa trapime a snazime a bezvysledne. Neviem ci robim nejaku chybu alebo kde je problem. Dakujem Kristina

    1. Dobrý deň Kristína. Ak má Váš synček neustále, nemiznúce kožné problémy, určite to patrí do rúk špecialistov. Pravdepodobne pôjde o nejakú alergickú reakciu, pretože pretrvávajúce kožné ťažkosti sú, napriek dodržiavaniu nízkohistamínového jedálnička, predzvesťou alergie o ktorej ešte asi neviete. Prajem všetko dobré!

  2. Dobrý deň chcem sa opýtať mohli by ste napísať konkrétnu značku piškót ktoré jedávate ? ďakujem s pozdravom Jana

    1. Dobrý deň Jana. Kupujem prevažne piškóty značky Glutaline. Tie majú vo väčšine obchodov. Ale nezameriavam sa nejako špeciálne na značku. Beriem tie, ktoré práve majú tam kde nakupujem 🙂

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *