Domov Články Skutočne mám histamínovú intoleranciu?

Skutočne mám histamínovú intoleranciu?

autor: hitjezdravozit 21. januára 2020
Skutočne mám histamínovú intoleranciu?

V poslednej dobe mi čím ďalej, tým častejšie chodia správy typu: ,,Držím eliminačnú diétu už pol roka a vôbec mi nie je lepšie”. Potom samozrejme prichádzajú otázky “na telo” – aké hodnoty mám ja, kedy mi začalo byť lepšie a podobne. Namiesto toho, aby sa človek, ktorému HIT diagnostikovali zameral na to, prečo práve JEMU ju diagnostikovali a či vôbec je hlavnou príčinou jeho ťažkostí. Pretože už len samotné hodnoty nie sú vôbec smerodajné (o tom ale viac nižšie, v pripojenom linku).

HIT ako sekundárne ochorenie

V prvom rade si treba uvedomiť, že histamínová intolerancia môže byť iba dočasná – tzv. sekundárne ochorenie. Ide o krátkodobú fázu, počas ktorej sa na istý čas môže spomaliť alebo zablokovať tvorba enzýmu DAO (diaminooxidáza). Môže ísť o obdobie po dlhom užívaní liekov (najčastejšie antibiotík), tak isto to môže nastať po dlhodobe zlej životospráve (príliš veľa polotovarov, nekvalitnej a nevyváženej stravy) alebo po traumatickom zážitku/stresovom období (maturity, štátnice, rozvod, smrť v rodine…).
Vtedy sa odporúča samozrejme to isté, čo sa odporúča pri každej diagnostike HIT, na určitý čas vylúčiť z jedálnička vysokohistamínové potraviny (ktorých, podotknem, vôbec nie je tak veľa), dať do poriadku črevo a v prvom rade svoj život – životosprávu.


S histamínovou intoleranciou sa nekamarátia

Pre tých, ktorí sem zavítali prvýkrát zopakujem, že zoznamy, ktoré zakazujú dvojnásobné množstvo toho, čo reálne histaminik vylúčiť aspoň v prvej fáze musí, nie sú tým najlepším odrazovým mostíkom. Povedzme si teda, čo je taký základ a čomu by ste sa v prvej fáze skutočne mali vyhnúť:

1. Polotovary, nekvalitné potraviny plné ečok, fast food, sladené nápoje, dochucovadlá (ako sójová omáčka, horčica, majonéza…)
2. Fermentované potraviny, údeniny, kvasené produkty (kyslá kapusta; zaváraniny; salámy; šunky; ocot; zrejúce syry; jogurty a kyslomliečne produkty)
3. Alkohol (najmä víno, pivo, sekt)
4. Kysnuté pečivo, droždie
5. Niektoré druhy zeleniny (paradajky – vrátane kečupu, pretlaku; baklažán; špenát)
6. Niektoré druhy ovocia – najmä prezreté (hnedé banány – pričom žlté sú zväčša dobre tolerované); citrusy; ananás; avokádo
7. A na určitý čas sa odporúča vylúčiť aj kávu, čokoládu a kakao

Po prečítaní tohto “zoznamu” si uvedomíte, že to predsa len nie je taká katastrofa a tak, ako pri iných ochoreniach, ktoré si vyžadujú dietetické stravovanie, tak sa aj toto na určitý čas dodržiavať dá. Pretože ak máte histamínovú intoleranciu diagnostikovanú iba ako sekundárne ochorenie, po čase sa k väčšine potravín vrátiť môžete. Samozrejme verím, že na toľko si svoje telo vážite, a niečo vám toto “upozornenie z hora” dá, a k polotovarom sa vracať nebudete. 🙂
Nezabúdajte, že ak ani po 4-5 týždňoch dodržiavania eliminačnej diéty symptómy neustúpia, príčinu treba hľadať niekde inde – celiakia, senzitivita na lepok, alergia na bielkovinu kravského mlieka, intolerancia laktózy, SIBO – toto všetko môžu byť ďalšie príčiny pri ktorých sa funkcia diaminooxidázy spomalila. Keď ich však preliečite, resp. vylúčite potraviny, ktoré spôsobovali ozajstnú “šarapatu”, sympótmy HIT ustúpia a vrátia sa do normálu.

Vylúčiť takmer všetko a jesť 10 potravin dokola = najväčšia hlúposť

Najhoršiu vec, ktorú môžete spraviť je dlhodobo jesť iba niekoľko potravín dokola. Všimli ste si, že ste začali reagovať aj na niečo, na čo ste predtým nereagovali a čo napríklad v zoznamoch ani nie je? Presne to môže byť príčinou! Nedostatok živín z ostatných potravín a absolútna bezfarebnosť jedálnička. Sama som si tým prešla a opisujem to aj vo svojich prvotných článkoch napríklad v tomto o eliminačnej diéte.


Čo by som vám preto odporučila? Ako píšem, hľadať príčinu, študovať, čítať relevantné zdroje – i keď aj u mňa nájdete mnoho článkov, tie sú zamerané hlavne na moje skúsenosti, avšak odbornú stránku vždy prenechávam mojej dobrej kamarátke Kašulke, pretože si smelo trúfam povedať, že od nej väčší odborník na histamínovú intoleranciu neexistuje. Všetko čo viem, som sa naučila od nej. Jej blog nájdete pod novým názvom A spoon of histamine.

A ja som si na záver vybrala pár z jej článkov, ktoré vám sem rovno pripojím aby ste ich medzi stovkami článkov nemuseli hľadať a mali ich rovno tu, v súvislosti s tým, o čom som písala. 🙂
Správny postup diagnostiky HIT
Skladovanie a varenie pri HIT
Histamín v rastlinnej strave alebo čomu sa skutočne vyhýbať
Hodnoty enzýmu DAO sa menia podľa jedálnička
Stres v hlavnej úlohe
Nizkohistamínová diéta od Kašulky – krok po kroku
Môže HIT diéta viesť k nárastu DAO a úprave symptómov?
Keď váš problém presahuje HIT
Príčiny vysokej hladiny histamínu alebo keď za to DAO nemôže a dieta nezaberá
Vyliečim sa niekedy? Čo mám robiť inak?


P.S. Je toho dosť veľa, ja viem (a to som vybrala iba zlomok z jej článkov), no ak vám skutočne záleží na vašom zdraví, neexistuje výhovorka – ,,nechce sa mi toho toľko čítať!” 😉

Mohlo by sa vám páčiť aj

Okomentuj

Stlačením „Pošli“ súhlasíte s pravidlami ochrany osobných údajov.

Prihláste sa na odber prémiového newslettra

* povinné pole
Súhlas so spracovaním osobných údajov

Odoslaním formulára súhlasíte, že Vám môžem ja, Patrícia Molnárová Turiničová zasielať newsletter a za týmto účelom spracovávať vašu emailovú adresu po dobu 5 rokov.

Svoj súhlas môžete kedykoľvek vziať spať a odhlásiť sa pomocou tlačidla na konci ktoréhokoľvek emailu. Naše zásady spracovania osobných údajov si môžete prečítať na našej stránke Ochrana osobných údajov

Top