Domov Hlavné jedlá Rizoto zo sírovca a kelu

Rizoto zo sírovca a kelu

autor: hitjezdravozit 21. mája 2017
Rizoto zo sírovca a kelu

Cudzopasník sírovec obyčajný je drevokazná huba a stromy ho určite nemajú v obľube. O to viac si ho však obľúbila gastronómia.


Táto liečivá huba žltej farby upúta vašu pozornosť už na prvý pohľad. Zbierať by sa mali mladé mäsité plodnice a najpravdepodobnejší výskyt je v lužných lesoch od mája do neskorej jesene.

V angličtine ho poznáme pod názvom “Chicken of the woods”, čo v preklade znamená “Lesné kurča alebo Kurča lesov”. Že prečo ten názov? Sírovec je známy aj ako “vegánske kurča” a keď si ho vypražíte v klasickom trojobale je na nerozoznanie od skutočného rezňa (a keď ho takto pripravený zjedol môj muž, tak mi skutočne môžete veriť, že je to tak). 😀

Samozrejme výnimočný je najmä svojimi zdravotnými benefitmi. Okrem antioxidančných a protizápalových účinkov je pre nás zaujímavý hlavne obsah quercetinu, keďže toto prírodné antihistamnikum sa v pomerne vysokých množstvách vyskytuje práve v potravinách nie úplne vhodných pre histaminika (napr. kapary, čili papričky, kakao).
Samozrejme nájde sa aj medzi povolenými, takže prikladám krátky zoznam:
surové listy ligurčka – až! 170 mg/100g
štiav kyslý – 86,20 mg/100g
čerstvý kôpor – 55,15 mg/100g
pohánka – 23,09 mg/100g
sladké zemiaky – 20,54 mg/100g
fialová cibuľa – 19,36 mg/100g
raw brusnicová šťava – 14,02 mg/100g
pažítka – 4,77 mg/100g
červené jablká aj so šupkou – 4,42 mg/100g

Sírovec si môžete pripraviť na viacero spôsobov od klasickej praženice až po smotanové soté. Ja som ho dnes skombinovala s kelom, ktorý by mal vo vašom jedálničku tak isto zastupovať dôležité miesto. Je priam excelentným zdrojom vitamínu C, je bohatý na antioxidanty, disponuje protizápalovými, protirakovinovými i antidepresívnym účinkami a pýši sa i obsahom betakaroténu a už spomínaného quercetinu (7,71 mg/100g).


Potrebujeme:
150 g jazmínovej ryže
cca 120g sírovca obyčajného
misku kelových listov
4 strúčiky cesnaku
kozie maslo
150ml rastlinného mlieka/smotany (ryžové, ovsené, mandľové)
kúsok čerstvej kurkumy
pol ČL mletej kurkumy
štipku galgantu
himalájsku soľ

1. Sírovec poriadne umyjeme, odstránime prípadné škaredšie časti a nakrájame ho na tenké pásiky.
2. Na panvici rozpustíme kozie maslo.
3. Pridáme pretlačený cesnak a jemne opražíme.
4. Následne pridáme sírovec, kúsok čerstvej kurkumy a trošku vody a pár mnút podusíme.
5. Zatiaľ si premyjeme jazmínovú ryžu a nakrájame na pásiky kel.
6. Približne po 5-6 minutách pridáme do panvice ryžu a zalejeme vodou (používam 1 diel ryže + 1,5 dielu vody). Necháme variť na miernom ohni približne 15 minút.
7. Po uplynutí času pridáme k rizotu kel a skontrolujeme nakoľko sa nám odparila voda. Pridáme rastlinné mlieko (pre väčšiu krémovosť rastlinnú smotanu) a varíme do zmäknutia (cca ďalších 10 minút).
8. Pred dovarením vyberieme kúsok kurkumy, ktorý sa varil spolu s rizotom a ochutíme ho galgantom, soľou a mletou kurkumou.
9. Rizoto podávame posypané petržlenovou vňaťou (prípadne syrom*).

*Ak by sme nemali histamínovú intoleranciu, odporučila by som vrch rizota posypať parmezánom. Chute by spolu dokonale ladili. Takže pre tých, ktorý na môj blog natrafia a netrpia HIT, môžu vyskúšať 😉 My histaminici môžeme skúsiť namrviť trošku kozej Fety.

Mohlo by sa vám páčiť aj

1 komentár

Okomentuj

Stlačením „Pošli“ súhlasíte s pravidlami ochrany osobných údajov.

Prihláste sa na odber prémiového newslettra

* povinné pole
Súhlas so spracovaním osobných údajov

Odoslaním formulára súhlasíte, že Vám môžem ja, Patrícia Molnárová Turiničová zasielať newsletter a za týmto účelom spracovávať vašu emailovú adresu po dobu 5 rokov.

Svoj súhlas môžete kedykoľvek vziať spať a odhlásiť sa pomocou tlačidla na konci ktoréhokoľvek emailu. Naše zásady spracovania osobných údajov si môžete prečítať na našej stránke Ochrana osobných údajov

Hit je zdravo žiť
Vianoce bez alergénov

Novinka!

Tradičné Vianoce takmer bez alergénov už v predaji.